Vandaag heb ik met mijn dochters een taart gemaakt. Het is nog vakantie en tijdens ons verblijf in Texel besloten we dus dat we een strandtaart wilden maken. Terwijl we de voorbereidingen doen en aan de slag gaan bedenk ik me dat het bakken van een taart wel behoorlijk wat overeenkomsten heeft met ondernemen en ondernemerslessen.
Doel
Ons doel is om een taart te maken. Geen gewone taart, maar een strandtaart met fondant. In de vakantie. Een behoorlijk concreet doel, met een ‘deadline’ erbij.
Brainstormen
Maar hoe ziet die taart eruit? We gaan via Pinterest op zoek naar plaatjes. De mooiste taarten komen voorbij…hier maken we een mooi taartenbord van zodat we kunnen terugkijken welke elementen we uiteindelijk in onze taart gaan verwerken.
Plan en voorbereiding
Uit onze taartencollectie zoeken we de taart en figuurtjes uit die haalbaar zijn en samen met mijn dochter ga ik op pad voor de ingrediënten. Omdat we in het verleden vaker taarten, cupcakes en koekjes hebben gebakken hebben we al het een en ander in huis. Gelukkig hebben we voor de rest in ons dorp een watermolen waar ze heel veel bakspullen verkopen. In het winkeltje bekijken we de alle mogelijkheden. Missen we nog tools? Wat doen we met de versiering en niet te vergeten de verpakking. Met een goed gevulde tas verlaten we de winkel.
Processen en tools
Omdat het alweer een tijd geleden is dat ik een taart heb gebakken en dit zeker niet tot mijn dagelijkse of zelfs maandelijkse werkzaamheden behoort pak ik de verschillende recepten er weer bij. Ofwel de processen die mij stap voor stap vertellen wat ik moet doen. Ook weet ik op deze manier welke hulpmiddelen, tools, ik moet gebruiken. De mengkommen, weegschaal, keukenmixer, handmixer, het draaiplateau, de rollers en de ingrediënten, het staat allemaal klaar.
Planning
Omdat ik weet dat het maken en versieren van een fondanttaart wel wat tijd in beslag neemt, spreek ik van te voren met mijn dochters af dat we dit op een minder warme dag gaan doen. Vandaag dus… We beginnen op tijd en hebben de tijd. Ik leg mijn dochters uit dat we eerst het biscuitdeeg gaan maken, dat moet namelijk een tijdje in de oven. Ze mogen mixen en zijn helemaal blij. Nadat de taart in de oven staat gaan we verder. We pakken de attributen voor de fondantversiering. Ik geef ze wat instructies en de waarschuwing niet alles op te eten en daarna mogen ze beginnen. Als zij bezig zijn ga ik aan de slag met de vulling. Chocolade en rodevruchtenbavarois. Ik maak deze alvast klaar, zodat de taart uit de oven en wat afgekoeld verder bewerkt kan worden. Ondertussen maak ik wat figuurtjes mee met de kinderen en was alvast wat af.
Ze mogen weer helpen met het aanbrengen van de vulling en daarna moet de taart even in de koelkast zodat deze strak afgestreken kan worden. In de tussentijd gaan we steeds verder met de figuurtjes en blijf ik wat niet meer nodig is opruimen en terugzetten. Uiteindelijk bekleden en versieren we de taart en gaat deze nog de koelkast in om straks opgegeten te worden. Jammie.
Lessons learned
Tijdens ons bakproces kom ik ook weer een aantal dingen tegen die me aan het denken zetten. Ondernemerslessen
Loslaten
Ik heb mijn idee hoe de taart eruit moet zien en hoe ik dat wil doen. Totaal geen haalbare kaart natuurlijk met mijn 5 en 4-jarige dochters die nog nooit een fondanttaart gebakken hebben. Ik moet dus loslaten en mijn dochters zelf de kans geven om te leren en te ontdekken hoe het werkt. Ik leer ze hoe ze een figuurtjes moeten maken en daarna mogen ze zelf aan de slag. Is het allemaal volgens mijn manier? Nee, maar dat is goed. We werken aan hetzelfde doel en door te leren en het zelf te doen ontwikkelen we ons weer verder. Ook hebben ze eigen ideetjes voor versieringen, die de taart dan weer een stuk mooier maken.
Haastige spoed
Op een gegeven moment merk ik dat de aandachtsboog van mijn dochters minder wordt. Ze hebben al behoorlijk wat figuurtjes gemaakt, maar de basistaart is nog niet klaar. Om deze mooi af te strijken moet de taart namelijk een aantal keren terug de koelkast in voordat deze bekleed kan worden. Ik probeer het proces te versnellen en rol alvast de fondant voor de bekleding. Dan kunnen we straks sneller verder. Niet handig…de fondant is al wat gedroogd en uitgehard en kan dus uiteindelijk niet soepel om de taart worden gelegd. Gevolg: scheuren bij de randjes en aan de zijkanten. Jammer, achteraf wist ik natuurlijk dat dit niet de juiste wijze was en het heeft me ook nog behoorlijk wat tijd gekost om de taart wat te herstellen. Haastige spoed is zelden goed.
Samenwerken – ondernemerslessen
Mijn dochters genieten van het samen taart maken. En uiteraard om het eindresultaat straks met trots te presenteren aan papa en grote broer. Ze hebben me goed geholpen. Terwijl zij bezig waren met de kleine versiersels, had ik tijd om de vullingen te maken, de taart af te strijken en de ingewikkelde dingen te doen. Ieder zijn eigen taak. Uiteindelijk gaat het proces zo sneller en kan iedereen zich focussen op zijn eigen taak. En wat nog extra leuk is: hun eigen kijk op de taart en de ideetjes die ze zelf toevoegden om de taart nog mooier te maken. De samenwerking is leuk, geeft energie en levert nieuwe inspiratie op.
Resultaat en evaluatie
Uiteindelijk hebben we het gedaan voor het resultaat. Een lekkere taart waar we met ons gezin van gaan genieten. Ook al liep niet alles perfect, we hebben het maar mooi gedaan met zijn drietjes. En niet alleen het resultaat is hetgeen dat telt, maar ook de weg ernaar toe. Het samen met mijn dochters werken aan ons project. Voor een volgende keer nemen we deze ervaring mee en verbeteren we onze werkwijze weer een beetje. En nu rest nog de afwas en zometeen een heerlijk stuk taart.