Meerdere Microsoft accounts tegelijk

Slim werken met meerdere Microsoft accounts tegelijk op één computer?

Wie met meerdere Microsoft accounts werkt heeft er vast wel eens mee te maken gehad. Je ziet de meldingen van het andere Team niet en mist hierdoor de informatie. Of dat je de vergadering per ongeluk plant in het verkeerde account en waardoor je teamleden in de lobby van de vergadering terecht komen omdat het systeem hen als ‘externen’ ziet. En als je dan zelf niet deelneemt aan deze vergadering, kan dat erg vervelend zijn. Na mijn start als Online Business Expert was dit een van mijn grootste struggles in het begin. 

Waarom verloopt werken in meerdere Microsoft accounts tegelijk stroef? 

Microsoft 365 is in de basis een platform bedoeld voor organisaties met zijn eigen interne medewerkers. Elke organisatie heeft zijn eigen tenant, omgeving om het even makkelijk te zeggen. Deze is meestal gekoppeld en geverifieerd met de domeinnaam. Er zijn echter ook organisaties met meerdere tenants. Denk bijvoorbeeld aan franchise-organisaties of separate B.V. Rayonmanagers of directeuren moeten dan werken in deze verschillende tenants. 

Een vaker voorkomend geval is de VA’s of andere zzp-ers. Zij worden als externe ingehuurd voor werkzaamheden en zijn soms als gastgebruiker toegevoegd aan de tenant en soms krijgen ze een eigen accountnaam. Met daarnaast nog een eigen organisatie mogelijk via Microsoft en meerdere opdrachtgevers, is het fijn als je hier handig mee om kunt gaan. 

Maar er is een oplossing voor meerdere Microsoft accounts tegelijk

Gelukkig zijn er een aantal handige oplossingen te bedenken hoe je hiermee om kunt gaan.  

Voeg allereerst in je desktop Outlook alle accounts toe en voeg deze toe aan je favorieten. Als je een beetje handig je meldingen per team instelt kun je hiermee al voorkomen dat je zaken mist. 

Daarnaast kun je per browser een paar zaken instellen:  

Google Chrome 

  • Maak per account (samenwerking) een apart profiel aan. Hiervoor is het niet nodig om voor elk profiel aparte emailadressen te hebben.
  • Bij elk profiel kun je, als je wilt, apart de wachtwoorden opslaan en de startbrowser instellen. Altijd handig en scheelt een hoop tijd.
  • Ga dan via portal.office.com naar het bijhorende Microsoft account. Open Teams en zet bureaumeldingen aan. Het mooie is, deze meldingen komen over alle browsers. 

Edge 

Ook binnen Edge kun je op soortgelijke manier werken. In Edge kun je net als in Google Chrome meerdere profielen met hun eigen menubalk aanmaken. 

Firefox 

Firefox werkt op een wat andere manier als Google Chrome en Edge.

Hier kun je met de extensie Containers meerdere containers (profielen) aanmaken waarin je dus ook weer de verschillende inlogprofielen zet.  

Het fijne aan Firefox is dat je in een browser ‘favorieten’ uit meerdere containers naast elkaar kunt plaatsen. Zo kun je direct switchen van de ene naar de andere omgeving. 

Safari

Ik heb helaas zelf geen Mac computer, dus de functionaliteit binnen Safari is mij onbekend. Maar ik kan me zo indenken dat ook binnen Safari een soortgelijke functionaliteit mogelijk is. 

De Teams app op je telefoon 

De Teams app op je telefoon is wel helemaal ingesteld op werken met meerdere accounts. Je kunt alle teams accounts (dus ook die waar je als gast toegang hebt) toevoegen aan de app. Op het moment dat je getagd wordt in een post of chat dan verschijnt de welbekende notificatie in de rechterbovenhoek en zie je als je klikt op je profielfoto direct in welk account een actie of vermelding openstaat. Je kunt dan direct kijken en ook alle andere informatie binnen dat team vinden.

Desktopapplicaties 

Lange tijd liep ik er tegenaan dat op het moment dat ik werkte met de desktopapplicaties het leek alsof er geen synchronisatie was. Nu switch ik zelf vaak tussen verschillende accounts, dus het was voor mij wel erg belangrijk om zeker te weten dat de synchronisatie goed verliep. Niemand zat te wachten op niet-bijgewerkte bestanden en als het uiteindelijk niet opgeslagen blijkt te zijn, is ook niet handig. 

Werk je binnen meerdere accounts en werk je met desktopapplicaties. Voeg dan deze accounts toe aan je programma. Ga hiervoor naar Bestand > account. Voeg daar de andere accounts toe. 

Accounts toevoegen desktop
Sites

Werk je met ToDo? 

Alle taken, of deze nu vanuit Outlook of de Planner komen kun je terugzien in de app ToDo. Deze is dan ook ideaal voor de organisatie van je eigen werkzaamheden. In de desktop app van ToDo is het heel makkelijk om meerdere accounts toe te voegen en dus te wisselen tussen deze verschillende accounts.  

Al met al verschillende manieren om slim te werken met meerdere Microsoft accounts tegelijk. Wil jij meer slimme tips en handigheden over het werken met Microsoft 365 en Teams? Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief. 

Ik lees graag je reactie!

Over mij

Als trainer en adviseur help ik ondernemers en teamleden met het toepassen van Microsoft 365 programma’s bij hun dagelijkse werkzaamheden. Waarbij ik kijk naar structuur, techniek automatisering én toepassing. Hoe kunnen de verschillende gebruikers het systeem zo efficiënt mogelijk gebruiken. Alleen dan kun je slimmer en handiger werken en uren per week aan tijd besparen. Ik help je om jouw bedrijf of afdeling weer in een stroomversnelling te brengen. Een fijne plek om (samen) te werken, waarbij de processen geoptimaliseerd zijn voor groei en slim (en geautomatiseerd) werken.

Foto van Inge Verheggen

Inge Verheggen

Ondernemend | nieuwsgierig | creatief | duizendpoot

Laatste posts

Volg me op Facebook!

Laat je inspireren en blijf op de hoogte van de nieuwste tips.

Bij het inschrijven ga je akkoord met de privacyverklaring van White Water Virtual Support

vgo('process');