Ik heb het druk. Ik merk het aan mijn hoofd dat letterlijk af en toe tolt van alle drukte en prikkels. Een live-opname die niet ging zoals het hoorde, waardoor er nog behoorlijk wat extra werk moest gebeuren. Een paar spoedklussen die onverwacht tussendoor moesten en bij één van mijn opdrachtgevers is een collega ziek.
Ik staar naar mijn planning die volledig overhoop is gegooid en ik voel de onrust in mijn lijf toenemen. De hoeveelheid acties blijft ondertussen toenemen…
’s Nachts kan ik er niet van slapen.
De taken blijven door mijn hoofd spoken. Dus ik neem een besluit en maak voor deze ene keer van de nood een deugd en sta om 4.00 uur naast mijn bed.
Snel maak ik een lijst van de zaken die echt direct af moeten en met een grote kop koffie ga ik aan de slag. In de stilte van de vroege morgen heb ik gelukkig direct de focus te pakken en werk ik zo de meest prangende taken weg. Dit geeft meteen rust in mijn hoofd.
Vandaar pak ik mijn planning er weer bij en ga deze opnieuw doen.
- Wat moet gebeuren in de komende dagen?
- Wat kan naar achteren geschoven worden?
- Waar kan ik collega's of externen inschakelen?
Hoe meer ik het opschrijf hoe meer mijn hoofd weer helder wordt
- Raak niet in de stress als een planning in de war raakt. Dit geeft alleen maar meer onrust.
- Je bent echt niet enige die dit overkomt. Belangrijk is om de regie weer terug te pakken
- Pak de meest dringende taak direct op dat geeft meteen verlichting.
- Zodra je voelt dat de meest dringende klus(sen) opgepakt is en je weer meer rust voelt, ga je een nieuwe planning maken.
- Kijk goed naar prio’s en waar je ondersteuning kunt inschakelen.
Mijn planning doe ik via Microsoft Todo en Planner. Ik schrijf het eerst even op, om snel te kunnen sorteren en filteren en daarna zet ik het overzichtelijk in de takenlijst. Voor mij werkt deze methode het beste.
Hoe houd jij overzicht?
Meer weten over Microsoft 365 en over hoe jij gestructureerd kunt werken? Schrijf je in voor mijn inspiratiemails.