Help het overzicht kwijt

Ik heb het druk en mis het overzicht. Ik merk het aan mijn hoofd dat letterlijk af en toe tolt van alle drukte en prikkels. Een live-opname die niet ging zoals het hoorde, waardoor er nog behoorlijk wat extra werk moest gebeuren. Een paar spoedklussen die onverwacht tussendoor moesten en bij één van mijn opdrachtgevers is een collega ziek. 

Ik staar naar mijn planning vol overzicht, die volledig overhoop is gegooid en ik voel de onrust in mijn lijf toenemen. De hoeveelheid acties blijft ondertussen toenemen… 

’s Nachts kan ik er niet van slapen.  

De taken blijven door mijn hoofd spoken. Dus ik neem een besluit en maak voor deze ene keer van de nood een deugd en sta om 4.00 uur naast mijn bed. 

Snel maak ik een lijst van de zaken die echt direct af moeten en met een grote kop koffie ga ik aan de slag. In de stilte van de vroege morgen heb ik gelukkig direct de focus te pakken en werk ik zo de meest prangende taken weg. Dit geeft meteen rust in mijn hoofd. 

Vandaar pak ik mijn planning en overzicht er weer bij en ga deze opnieuw doen.  

  • Wat moet gebeuren in de komende dagen? 
  •  Wat kan naar achteren geschoven worden?
  •  Waar kan ik collega’s of externen inschakelen?

Hoe meer ik het opschrijf hoe meer mijn hoofd weer helder wordt en er overzicht ontstaat 

  • Raak niet in de stress als een planning in de war raakt. Dit geeft alleen maar meer onrust. 
  •  Je bent echt niet enige die dit overkomt. Belangrijk is om de regie weer terug te pakken
  •  Pak de meest dringende taak direct op dat geeft meteen verlichting. 
  •  Zodra je voelt dat de meest dringende klus(sen) opgepakt is en je weer meer rust voelt, ga je een nieuwe planning en overzicht maken. 
  • Kijk goed naar prio’s en waar je ondersteuning kunt inschakelen. 

Mijn planning doe ik via Microsoft Todo en Planner. Ik schrijf het eerst even op, om snel te kunnen sorteren en filteren en daarna zet ik het overzichtelijk in de takenlijst. Voor mij werkt deze methode het beste.

Hoe houd jij overzicht? 

Meer weten over praktisch werken met Microsoft 365? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

overzicht

Ik lees graag je reactie!

Over mij

Als trainer en adviseur help ik ondernemers en teamleden met het toepassen van Microsoft 365 programma’s bij hun dagelijkse werkzaamheden. Waarbij ik kijk naar structuur, techniek automatisering én toepassing. Hoe kunnen de verschillende gebruikers het systeem zo efficiënt mogelijk gebruiken. Alleen dan kun je slimmer en handiger werken en uren per week aan tijd besparen. Ik help je om jouw bedrijf of afdeling weer in een stroomversnelling te brengen. Een fijne plek om (samen) te werken, waarbij de processen geoptimaliseerd zijn voor groei en slim (en geautomatiseerd) werken.

Inge Verheggen

Inge Verheggen

Ondernemend | nieuwsgierig | creatief | duizendpoot

Laatste posts

Volg me op Facebook!

Laat je inspireren en blijf op de hoogte van de nieuwste tips.

Bij het inschrijven ga je akkoord met de privacyverklaring van White Water Virtual Support

vgo('process');